[Pályázatok] Gyermekek és fiatalok integrációs programja - Kábítószerügyi komponens / TÁMOP-5.2.5/08/1/C
palyazatok at lists.ghost.hu
palyazatok at lists.ghost.hu
2008. Jún. 4., Sze, 17:27:17 CEST
Cím: Gyermekek és fiatalok integrációs programja - Kábítószerügyi komponens
/ TÁMOP-5.2.5/08/1/C
Kiíró: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Határidő: Folyamatos
Pályázhat: 1., az alábbi pályázók alapdokumentumában szerepelni kell a
kábítószer probléma kezelésével összefüggő céloknak
- egyesületek (KSH 52)
- egyházi intézmények (KSH 55)
- alapítványok (KSH 56)
- helyi önkormányzat által alapított közalapítványok (KSH 561)
- közhasznú társaságok (és nonprofit Betéti Társasági és nonprofit
Korlátolt Felelősségű Társasági formájú jogutódjai) (KSH 57) és
intézményeik
- egyéb jogi személyiségű nonprofit szervezetek (KSH 599)
- önkormányzati fenntartású intézmények (KSH 321, 323)
- alapítványi fenntartású intézmények (KSH 56)
- helyi önkormányzat által alapított közalapítványi fenntartású intézmények
(KSH 561)
- többcélú kistérségi társulás intézményei (KSH 366),
2., az alábbi pályázók esetében nem feltétel az alapdokumentumban a
kábítószer probléma kezelésével összefüggő célok nevesítése:
- helyi önkormányzatok (KSH 321),
- kisebbségi önkormányzatok (KSH 323),
- területfejlesztési tanács és társulás (KSH 36),
- többcélú kistérségi társulások (KSH 366),
- központi költségvetési szervek (KSH 31)
-------------------------
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS a
Társadalmi Megújulás Operatív Program
Gyermekek és fiatalok integrációs programjai c.
pályázati felhívás
c) Kábítószerügyi komponenséhez
Kódszám: TÁMOP-5.2.5/08/1/C
A. A TÁMOGATÁS CÉLJA, RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ FORRÁS
Alapvető cél
A demográfiai trendek a gyermek és fiatalok arányának stabil csökkenését
mutatják. Ezzel párhuzamosan más kedvezőtlen folyamatok is hatnak: az
általános iskolát 16 éves korukig el nem végzők aránya a korosztály kb.
5%-a.
Rajtuk kívül is sok gyermek, fiatal van, akik családi és iskolai keretek
között nem jutnak hozzá a személyiségük fejlődése, a devianciák elkerülése
szempontjából fontos prevenciós lehetőségekhez. Az iskolai kudarcok mögött
számos esetben családi, közösségi, szociális hátrányok, problémák húzódnak
meg. Csökken az idő, amit a családok, szülők és gyermekek együtt töltenek,
sok esetben hiányoznak azok a szociokulturális, kommunikációs, gondozási-,
nevelési minták, készségek, melyek segítséget nyújtanának a szülői-,
házastársi szerepek betöltésében.
A gyermekek, fiatalok számára lehetőségeket kell adni hátrányaik
leküzdéséhez, a számukra kockázatot jelentő devianciák csökkentéséhez, az
integrációjukat szolgáló programok elérhetővé tételéhez, emellett
gondoskodni kell arról, hogy szabadidejüket lehetőleg személyiségük,
képességeik, készségeik fejlesztésére fordíthassák. A családok (szülők) és
szakemberek bevonása, felkészítése fontos ahhoz, hogy a gyermekek és
fiatalok lehetőségei az élet minél szélesebb területén bővülhessenek.
A pályázat alapvető célja tehát a hátrányokkal küzdő iskoláskorú gyermekek,
családjaik, valamint a fiatalok integrációs esélyeinek növelése, oktatási
rendszeren kívüli preventív célú programokkal, amelyek kompenzálják a
hátrányaikat, csökkentik a devianciáikat, segítik az iskolai
megfelelésüket, és a megfelelő társadalmi minták elsajátítását a munka
világára való felkészülésüket és erősítik a társadalmi részvételüket.
A lakosság, ezen belül is a fiatalok egészségtudatossága alacsony, ennek
következtében az egészségre káros életvitel minták (kábítószer-fogyasztás,
dohányzás, alkoholizmus, inaktív életmód stb.) széles körű elterjedése a
fiatalok egészségi állapotának romlásához vezethet, tovagyűrűző hatása
révén pedig a következő generációk egészségi állapotát is veszélyezteti. A
devianciák elleni küzdelem, a kábítószer-használat és függőség megelőzése
kulcsfontosságú területek, amelyek segítenek abban, hogy elejét lehessen
venni e nagy kockázatokkal járó magatartásminták kialakulásának,
rögzülésének. A droghasználat a társadalom minden rétegében megjelenik,
azonban a társadalmi integrációból kiszoruló fiatalok esetében a
droghasználat és annak hátrányos következményeinek valószínűsége nagyobb.
A komponens célja, hogy a szervezetek - a hatékony elérést biztosító
színtereken - a droghasználat szempontjából leginkább veszélyeztetett 14 és
25 év közötti fiatalok számára kellő időben nyújtsanak segítséget a
droghasználat elkerüléséhez, a kialakuló/meglévő függőség leküzdéséhez. A
problémás droghasználat kialakulásának megelőzése, kellő időben történő
kezelése jelentős mértékben növeli a fiatalok produktív életvezetésének,
munka világába való belépésének esélyeit. A projekteket a Nemzeti
Drogstratégiában megfogalmazottakkal összhangban kell megvalósítani.
A pályázat célrendszerében kiemelt helyet foglal el az illegális
szerfogyasztók és sérülékeny életkorban lévők számára olyan alternatív
szolgáltatások biztosítása, mely szolgáltatások a színtér megközelítés
sajátosságait hordozzák. A hatékony prevenciós, alacsonyküszöbű
tevékenységek meghatározó jellegzetessége, hogy a szolgáltatást olyan
környezetben nyújtják, mely a fiatalok, érintettek számára könnyen
megközelíthető, mindennapi tevékenységük szerves részeként megjelennek az
adott színtéren (pl. bevásárlóközpontok, a szabadidő-eltöltés egyéb
színterei), így a prevenciós beavatkozás igénybevétele nem stigmatizáló,
könnyű hozzáférést és eredményesebb intervenciót tesz lehetővé. A fiatalok
nagyszámú elérését biztosító - iskolán kívüli - színterek közös jellemzője,
hogy a droghasználat gyakorisága fokozottabban jelenik meg.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program - Gyermekek és fiatalok integrációs
programjai kiírás a), b) és c) komponensekre csak külön-külön lehet
pályázni (az egyes komponensek pályázati útmutatójában foglalt feltételek
szerint)! Egy pályázó csak egy komponensre adhat be pályázatot. Amennyiben
egyazon szervezet a kiírás több komponensére is benyújt pályázatot, úgy az
összes TÁMOP-5.2.5./08/1 kiírásra beadott pályázata elutasításra kerül a
bírálat során!
Rendelkezésre álló forrás
A pályázat meghirdetésekor a teljes rendelkezésre álló tervezett
keretösszeg 490 000 000 Ft.
A rendelkezésre álló tervezett keretösszegből: a 6 konvergencia régió
területén 431 200 000 Ft, a Közép magyarországi Régió területén 58 800 000
Ft a felhasználható keretösszeg.
Jelen pályázati kiírás forrását az Európai Szociális Alap és a Magyar
Köztársaság költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.
A projekt keretében az ESZA és ERFA alapok közötti átjárhatóság alapján az
ERFA típusú tevékenységek fedezésére az elszámolható költségek összegének
maximum 10%-a fordítható.
B. PÁLYÁZÓK KÖRE
Pályázni jogosultak azok a szervezetek, amelyeknek bírósági nyilvántartásba
vételéről szóló végzés jogerőre emelkedésének és az alapító okirat
nyilvántartásba vételének napja a pályázati felhívás megjelenésének napját
megelőző 1 év, vagy annál régebbi.
Jogi forma
Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek pályázhatnak (KSH
besorolással):
1. az alábbi pályázók alapdokumentumában szerepelni kell a kábítószer
probléma kezelésével összefüggő céloknak
- egyesületek (KSH 52)
- egyházi intézmények (KSH 55)
- alapítványok (KSH 56)
- helyi önkormányzat által alapított közalapítványok (KSH 561)
- közhasznú társaságok (és nonprofit Betéti Társasági és nonprofit
Korlátolt Felelősségű Társasági formájú jogutódjai) (KSH 57) és
intézményeik
- egyéb jogi személyiségű nonprofit szervezetek (KSH 599)
- önkormányzati fenntartású intézmények (KSH 321, 323)
- alapítványi fenntartású intézmények (KSH 56)
- helyi önkormányzat által alapított közalapítványi fenntartású intézmények
(KSH 561)
- többcélú kistérségi társulás intézményei (KSH 366),
2. az alábbi pályázók esetében nem feltétel az alapdokumentumban a
kábítószer probléma kezelésével összefüggő célok nevesítése:
- helyi önkormányzatok (KSH 321),
- kisebbségi önkormányzatok (KSH 323),
- területfejlesztési tanács és társulás (KSH 36),
- többcélú kistérségi társulások (KSH 366),
- központi költségvetési szervek (KSH 31).
A fent felsorolt szervezetek konzorciumban NEM pályázhatnak!
Méret
Jelen pályázati kiírás keretében nem releváns.
C. PÁLYÁZAT TARTALMA Támogatható tevékenységek köre
A) "Plaza program" csomag:
A "Plaza programban" a bevásárlóközpontok (lásd fogalomjegyzék) világába
illeszkedő, új, ingyenes prevenciós tanácsadó irodák létrehozására nyílhat
lehetőség. Ezen irodák funkciója az optimális szociális és lelki fejlődés
irányvonalát szem előtt tartó programok biztosítása, az odajáró fiatalok
továbbirányítása a számukra legmegfelelőbb szociális és egészségügyi
szolgáltatásba.
Önállóan támogatható (fő) tevékenységek az "A" csomagban
1) Egyéni és csoportos konzultáció tartása;
2) Tematikus és (pszicho-) dramatikus csoportok tartása;
3) Esetkezelés, terápiás kapcsolatra felkészítés, pszichoszociális
tanácsadás;
4) Kortárs segítő/támogató képző és működtető programok;
Kiegészítő tevékenységek (önállóan nem támogathatóak) az "A" csomagban
5) A célcsoporttal közvetlenül foglalkozó, a pályázó által a programba
bevont szakemberek, önkéntesek programra való felkészítése a pályázó által
szervezett szemináriumok keretében;
6) A program megvalósítója együttműködést alakít ki más szervezettel, helyi
intézményekkel, egészségügyi, szociális, oktatási, ifjúsági, gyerekjóléti,
gyerekvédelmi szolgáltatásokkal (önállóan nem támogatható, de kötelezően
megvalósítandó tevékenység);
7) Szupervízió biztosítása a "Plaza programban" részt vevő szakemberek
számára;
A tevékenységek háttérfeltételeinek biztosításához szükséges berendezések,
eszközök beszerzésének költségei;
8) A fiatalok bevonását elősegítő komplex szabadidős programok, melyek a
tanácsadó irodákhoz kapcsolódnak;
9) Tájékoztatással és a kötelező nyilvánossággal kapcsolatos tevékenységek;
10) Projektmenedzsment tevékenység.
Minimális létszám-elvárások (szervezetre vonatkozóan):
- A bevásárlóközpontokban létesített prevenciós-tanácsadó irodákban
egyidejűleg legalább 2 munkatársnak jelen kell lennie (lásd 17. sz.
melléklet).
Szakmai és képesítési előírások:
- A bevásárlóközpontokban létesített prevenciós-tanácsadó irodákban
szolgáltatást egy időben biztosító két személyből legalább az egyiknek
szociális munkás, addiktológiai konzultáns és/vagy pszichológus, vagy
pedagógus végzettséggel kell rendelkeznie;
- A prevenciós tanácsadó szolgáltatások esetében az alacsonyküszöbű
szolgáltatások vonatkozásában érvényes adatszolgáltatási kötelezettség
érvényes.
- Szupervíziós szolgáltatást csak szupervizori képzettséggel rendelkező
személy végezhet.
A bevásárlóközpontokban létesítendő prevenciós tanácsadó irodákkal szembeni
elvárások, követelmények:
- alapterület: minimum 50 nm, szükség szerint biztosítva az egyes
szolgáltatások egymástól való elkülönítését;
- a bérelt helyiségre vonatkozó szerződésben rögzíteni kell a bérlés
feltételeit (beleértve időtartam);
- a helyiség fűthető legyen;
- a bevásárlóközpontokban létesített prevenciós-tanácsadó irodáknak a
támogatási periódusban a hét minden napján legalább 8 órán keresztül
biztosított a működése.
A fenti feltételeket tartalmazó - a bevásárlóközpont képviselője által
aláírt - bérleti szerződésre vonatkozó szándéknyilatkozatot kell csatolni a
pályázat beadásakor. A támogatási szerződés megkötésének feltétele az
aláírt bérleti szerződés.
B) "Drogalternatíva" támogatása
A "drogalternatíva" megközelítést alkalmazó programok egyrészt a
fiatalkorra jellemző kockázatkeresés kielégítését szolgáló tevékenységeken
keresztül: sportok, akár extrém sportok, szabadidős programok, valamint a
pszichológiai elmélyülésre való igényt kielégítő művészeti értékteremtő
tevékenységeken, a közösségformáló aktivitásokon keresztül fejlesztik ki
hatásukat. Alapvető szempont e tevékenységek kialakításakor az egyénre
szabott jelleg.
Önállóan támogatható (fő) tevékenységek a "B" csomagban
1) Egyénre szabott, iskolán kívül zajló - tartalmában, helyszínében új -
közösségi alapú a kábítószer-fogyasztás megelőzését szolgáló alternatív
program kialakítása (minimum 50 órában), az alábbi elemek valamelyikének
alkalmazása révén (1 vagy több):
- lakótelepi fiatalok klubja,
- sportesemények, éjjeli sportrendezvények,
- szabadidős foglalkozások,
- kreatív foglalkozások,
- drámapedagógiai foglalkozások,
- filmklubok, előadások,
- meditációs és élménypszichológiai foglalkozások.
2) Tematikus elemeket tartalmazó csoportfoglalkozások tartása;
3) A célcsoport szükségletei szerinti információk közlésére alkalmazható
megoldások, módszertan kidolgozása.
Önállóan nem támogatható, kiegészítő tevékenységek a ,,B)" csomagban
4) A célcsoporttal közvetlenül foglalkozó, a pályázó által a programba
bevont szakemberek, önkéntesek programra való felkészítése (minimum 20
órában) a pályázó által szervezett szemináriumok keretében (pl. prevenció,
ártalomcsökkentés, konzultációs technikák);
5) A program megvalósítója együttműködést alakít ki más szervezettel, helyi
intézményekkel, egészségügyi, szociális, oktatási, ifjúsági, gyerekjóléti,
gyerekvédelmi szolgáltatásokkal (önállóan nem támogatható, de kötelezően
megvalósítandó tevékenység);
6) Tájékoztatással és a kötelező nyilvánossággal kapcsolatos tevékenységek;
7) Projektmenedzsment tevékenység;
8) A tevékenységek háttérfeltételeinek biztosításához szükséges
berendezések, eszközök beszerzésének költségei;
9) Kiállítások megrendezése az önállóan támogatható tevékenységek során
készült alkotásokból.
Szakmai és képesítési előírások:
Az drogalternatíva program megvalósításához, szervezési, szakmai vezetői
feladatainak ellátásához felsőfokú szociális alapvégzettség, vagy
addiktológiai konzultáns és/vagy pszichológus, szociológus, pedagógus
végzettség szükséges;
Amennyiben a pályázó a támogatható tevékenységek körében felsorolt
programok bármelyikét képzés vagy tréning formájában kívánja megvalósítani,
úgy a 2001. évi Cl. felnőttképzésről szóló törvény szerint
intézmény-akkreditációval rendelkező felnőttképzést folytató intézmény
végezheti.
Kötelezően megvalósítandó tevékenységek, beszerzések
Az "A" és "B" csomagok közül egy szervezet csak az egyikre nyújthat be
pályázatot a TÁMOP-5.2.5./08/1/C pályázati felhívás keretein belül. Az
adott csomag összes önállóan támogatható (fő) tevékenységeinek
megvalósítása kötelező!
Tájékoztatás, nyilvánosság
A projektgazda a projekt megvalósítása során köteles a hatályos
jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági
kötelezettségeknek eleget tenni, a projektről és a támogatásról az ott
meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani. A tájékoztatásra
és nyilvánosságra vonatkozó követelményeket a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
(http://www.nfu.hu) honlapjáról letölthető "Kedvezményezettek tájékoztatási
kötelezettségei" című dokumentum, valamint az "Arculati Kézikönyv"
tartalmazza.
A projektgazda a projekt megvalósítása során a fentiekben hivatkozott
"Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei" című dokumentumban
szereplő III. számú kommunikációs csomagot köteles megvalósítani, valamint
a "D" típusú emlékeztető táblát köteles elhelyezni a projekt
megvalósításának helyszínén/helyszínein.
Projekt területi korlátozása
Jelen pályázati felhívásra nem vonatkozik.
D. PÉNZÜGYI FELTÉTELEK ÉS ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK
Támogatás formája
Vissza nem térítendő támogatás.
Támogatás mértéke
A támogatás mértéke maximum az összes elszámolható költség 100%-a.
Támogatás összege
A jelen pályázat gyermekvédelmi komponensének keretében elnyerhető
támogatás mértéke: minimum 10 millió Ft, de maximum 20 millió Ft.
E. kiválasztási kritériumok
A pályázatok elbírálása a pályázati dokumentáció részét képező pályázati
útmutatóban közzétett jogosutsági, formai, szakmai és pénzügyi szempontok
alapján történik.
F. adminisztratív információk
A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje
A pályázat magyar nyelven, kizárólag a pályázati adatlapon nyújtható be,
mind a papír alapú, mind az elektronikus formában való kitöltésnél. A
projekt adatlap sem formájában, sem alakjában nem változtatható.
Kézzel írott pályázatok feldolgozására nincs lehetőség. Amennyiben
elektronikus formában történik a pályázat benyújtása a projekt adatlap
kitöltése kizárólag a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által rendszeresített
kitöltő program alkalmazásával történhet. A kitöltő program letölthető a
http://www.nfu.hu honlapról.
A pályázatot 2 példányban (1 eredeti és 1 másolat), valamint további 1
elektronikus példányban (kizárólag CD/DVD lemezen), zárt csomagolásban,
ajánlott küldeményként vagy gyorspostai szállítás igénybevételével a
következő címre kell beküldeni:
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kódszám: TAMOP-5.2.5/08/1/C
Közreműködő Szervezet:
ESZA Európai Szociális Alap Nemzeti Programirányító Iroda
Társadalmi Szolgáltató Kht. (ESZA Kht.)
1385 Budapest, Postafiók 818
Amennyiben a pályázatot csomagként kívánja feladni, a csomagon az "ESZA
Európai Szociális Alap Nemzeti Programirányító Iroda Társadalmi Szolgáltató
Kht. (ESZA Kht.) 1385 Budapest, Rb.: 818"raktárbérleti címzést kell
feltüntetni.
Kérjük, hogy a CD/DVD lemez tokján jól láthatóan tüntesse fel a Pályázati
Felhívás kódszámát (TAMOP-5.2.5/08/1/C), a pályázó nevét és címét. Kérjük,
ellenőrizze a kitöltött adatokat, illetve győződjön meg a kitöltés
sikerességéről, az adathordozó épségéről!
A nyomtatott és elektronikus formában benyújtott projekt adatlapban és az
egyes mellékletekben található eltérés esetén a nyomtatott és cégszerűen
aláírt példány tekintendő hitelesnek, azzal, hogy a nyomtatott és az
elektronikus formájú projekt adatlap, és az egyes mellékletek
megegyezőségéről a pályázó köteles gondoskodni.
A pályázatok benyújtása 2008. június 20-tól 2008. augusztus 10-ig
lehetséges. A pályázatok benyújtása és elbírálása szakaszos.
További információk a(z) Palyazatok levelezőlistáról