[Pályázatok] Gyermekek és fiatalok integrációs programja - Ifjúságügyi komponens / TÁMOP-5.2.5/08/1/B

palyazatok at lists.ghost.hu palyazatok at lists.ghost.hu
2008. Jún. 4., Sze, 17:26:01 CEST


Cím: Gyermekek és fiatalok integrációs programja - Ifjúságügyi komponens /
TÁMOP-5.2.5/08/1/B
Kiíró: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Határidő: Folyamatos
Pályázhat: 1. A pályázók alapdokumentumában szerepelni kell a gyermek és
ifjúsági céloknak!
- egyesületek (KSH 52)
- egyházi intézmények (KSH 55)
- alapítványok (KSH 56)
- helyi önkormányzat által alapított közalapítványok (KSH 561)
- közhasznú társaságok (és nonprofit Betéti Társasági és nonprofit
Korlátolt Felelősségű Társasági formájú jogutódjai) (KSH 57) és
intézményeik
- egyéb jogi személyiségű nonprofit szervezetek (KSH 599)
- önkormányzati fenntartású intézmények (KSH 321, 323)
- alapítványi fenntartású intézmények (KSH 56)
- helyi önkormányzat által alapított közalapítványi fenntartású intézmények
(KSH 561)
- többcélú kistérségi társulás intézményei (KSH 366),
2. Az alábbi pályázók esetében nincs kikötés az alapdokumentumra
vonatkozóan:
- helyi önkormányzatok (KSH 321),
- kisebbségi önkormányzatok (KSH 323),
- területfejlesztési tanács és társulás (KSH 36),
- többcélú kistérségi társulások (KSH 366),
- egyházak (KSH 55)
-------------------------
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS a
                   Társadalmi Megújulás Operatív Program
              Gyermekek és fiatalok integrációs programjai c.
                            pályázati felhívás
                       b) Ifjúságügyi komponenséhez
                        Kódszám: TÁMOP-5.2.5/08/1/B

A. A TÁMOGATÁS CÉLJA, RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ FORRÁS
Alapvető cél
A fiatalok körében igen alacsony a munkaerő-piaci aktivitás, kevés a
foglalkoztatott és az álláskereső, egyre inkább kitolódik a munkába állás
időpontja.
A kilencvenes években megkezdődött oktatási expanzió növelte az oktatásban
töltött időt és az oktatásban résztvevők számát, ami az általános
képzettségi szint növekedése mellett hozzájárult a munkaerő-piaci
feszültségek csökkenéséhez. Ugyanakkor ez az expanzió számos tekintetben
nem a gazdaság igényeihez igazodó szerkezetben ment végbe, és ezért ma már
az iskolarendszerből kilépő fiatalok elhelyezkedése súlyosbodó nehézségekbe
ütközik. Emellett jelentős és növekvő tendenciát mutat a középfokú
oktatásból, mindenekelőtt a szakiskolai képzésből történő lemorzsolódás,
ami meghatározó szerepet játszik az alacsony iskolai végzettségű népesség
újratermelődésében.
Ezek a fiatalok sok esetben nem rendelkeznek megfelelő szakképzettséggel,
és hiányoznak azok a készségeik, képességeik, információik, amelyek
társadalmi integrációjukat segítenék és hozzájárulnának életminőségük
javulásához.
Jelenleg az ifjúsági intézmény- és szolgáltató rendszer önmagában nem képes
megfelelően biztosítani a felnövekvő generáció tagjainak bekapcsolódását,
szocializációját, társadalmi integrációját sem nemzeti, sem európai
szinten. A társadalmi problémák újratermelődésének megállítása, illetve
jellemző tendenciáinak megváltoztatása társadalmi érdek.
A komponens célja, hogy segítse a fiatalok, különösen a hátrányos helyzetű
fiatalok életminőségének javítását, egyéni és/vagy közösségi kompetenciáik
fejlesztését, minőségi információkkal történő ellátását. Mindehhez
szükségesek olyan szolgáltatások és programok, amelyek segítik őket az
iskola, majd a munka világában történő helytállásban, a társadalomba való
beilleszkedésben.
A komponens célja az alábbi csoportokba tartozó, 12 és 29 év közötti
gyerekek és fiatalok társadalmi integrációjának, elsősorban iskolai
előmenetelüknek, pályaválasztásuknak, munkaerőpiacra való belépésüknek
elősegítése, továbbá társas (szociális) kapcsolataiknak bővítése,
közösségi, közéleti részvételüknek fejlesztése, családi életre való
felkészítése, életpálya-tervezésük tudatosságának erősítése.
A Szociális/társadalmi akadályokkal küzdő fiatalok, azaz:
- akiket a nemük, etnikai, vallási hovatartozásuk, szexuális irányultságuk,
testi vagy szellemi akadályozottságuk stb. miatt hátrányos megkülönböztetés
ér;
- akik társadalmi beilleszkedési problémákkal, társadalom-/közösségellenes
tendenciákkal, kockázatos szexuális szokásokkal rendelkeznek;
- akik bizonytalan helyzetben élnek: (volt) fiatal bűnelkövetők, (volt)
drog- vagy alkoholfüggő fiatalok;
- akik fiatal vagy egyedülálló szülők, árvák, vagy egyszülős családban
élnek.
A pénzügyi/gazdasági akadályokkal küzdő fiatalok, azaz:
- akik alacsony életszínvonalon élnek, alacsony jövedelemmel rendelkeznek,
a szociális juttatások rendszerétől függnek;
- akiknek hosszú távon munkanélküliséggel vagy szegénységgel kell
szembenézniük;
- akik hajléktalanok;
- akiknek tartozásuk van, vagy pénzügyi problémákkal küszködnek.
A testi vagy szellemi akadályozottsággal küzdő fiatalok, azaz akik értelmi
(szellemi, kognitív, tanulási készségeik terén) sérültek, mozgásukban vagy
érzékelésükben korlátozottak, vagy más fogyatékossággal élnek.
Az iskolai nehézségekkel küzdő fiatalok, azaz:
- akik tanulási nehézségekkel küzdenek;
- akik korán kikerülnek a formális oktatás rendszeréből, lemorzsolódó
tanulók;
- akik alacsony képzettségűek;
- akik rosszul teljesítenek az iskolában.
A kulturális különbségekből adódó nehézségekkel küzdő fiatalok, azaz:
- akik bevándorlók, menekültek, vagy bevándorló/menekült családból
származnak;
- akik valamely nemzeti vagy etnikai kisebbséghez tartoznak;
- akik nyelvi adaptációs vagy kulturális beilleszkedési problémákkal
rendelkeznek.
Az egészségügyi korlátokkal küzdő fiatalok, azaz:
- akik krónikus egészségügyi problémával élnek, súlyos betegség(ek)ben
szenvednek, pszichiátriai gondozásra szorulnak;
- akik mentális egészségügyi problémákkal küzdenek.
A földrajzi akadályokkal küzdő fiatalok, azaz:
- akik távoli, nehezen megközelíthető térségben vagy vidéken,
- városi problémás zónákban,
- alacsonyan ellátott (korlátozott (tömeg)közlekedési lehetőségekkel, kevés
vagy alacsony minőségű szolgáltatásokkal rendelkező) térségekben, pl.
elszigetelt falvakban élnek.
A komponens hozzájárul a fentiekben meghatározott célcsoportokba tartozó
fiatalokat érintő és érdeklő információk, továbbá társadalmi
integrációjukat elősegítő tanácsadások elérhetőségének bővítéséhez. A
komponens keretében megvalósítható programok fejlesztik a fiatalok egyéni
és közösségi kompetenciáit, bővítik a korosztály szabadidő-eltöltési
lehetőségeit.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program - Gyermekek és fiatalok integrációs
programjai kiírás a), b) és c) komponensekre csak külön-külön lehet
pályázni (az egyes komponensek pályázati útmutatójában foglalt feltételek
szerint)! Egy pályázó csak egy komponensre adhat be pályázatot. Amennyiben
egyazon szervezet a kiírás több komponensére is benyújt pályázatot, úgy az
összes TÁMOP-5.2.5./08/1 kiírásra beadott pályázata elutasításra kerül a
bírálat során!
Rendelkezésre álló forrás
A pályázat meghirdetésekor a teljes rendelkezésre álló tervezett
keretösszeg 1 150 000 000 Ft.
A rendelkezésre álló tervezett keretösszegből: a 6 konvergencia régió
területén 1 012 000 000 Ft , a Közép magyarországi régió területén 138 000
000 Ft a felhasználható keretösszeg.
Jelen pályázati kiírás forrását az Európai Szociális Alap és a Magyar
Köztársaság költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.
A projekt keretében az ESZA és ERFA alapok közötti átjárhatóság alapján az
ERFA típusú tevékenységek fedezésére az elszámolható költségek összegének
maximum 10%-a fordítható.
B. PÁLYÁZÓK KÖRE
Pályázni jogosultak azok a szervezetek, amelyeknek alapdokumentumának kelte
legalább 1 évvel megelőzi a pályázati felhívás megjelenésének napját.
Jogi forma
Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek pályázhatnak (KSH
besorolással):
1. A pályázók alapdokumentumában szerepelni kell a gyermek és ifjúsági
céloknak!
- egyesületek (KSH 52)
- egyházi intézmények (KSH 55)
- alapítványok (KSH 56)
- helyi önkormányzat által alapított közalapítványok (KSH 561)
- közhasznú társaságok (és nonprofit Betéti Társasági és nonprofit
Korlátolt Felelősségű Társasági formájú jogutódjai) (KSH 57) és
intézményeik
- egyéb jogi személyiségű nonprofit szervezetek (KSH 599)
- önkormányzati fenntartású intézmények (KSH 321, 323)
- alapítványi fenntartású intézmények (KSH 56)
- helyi önkormányzat által alapított közalapítványi fenntartású intézmények
(KSH 561)
- többcélú kistérségi társulás intézményei (KSH 366),
2. Az alábbi pályázók esetében nincs kikötés az alapdokumentumra
vonatkozóan:
- helyi önkormányzatok (KSH 321),
- kisebbségi önkormányzatok (KSH 323),
- területfejlesztési tanács és társulás (KSH 36),
- többcélú kistérségi társulások (KSH 366),
- egyházak (KSH 55).
A fent felsorolt szervezetek konzorciumban NEM pályázhatnak!
Méret
Jelen pályázati kiírás keretében nem releváns.
C. PÁLYÁZAT TARTALMA
Támogatható tevékenységek köre
a. Önállóan támogatható (fő) tevékenységek
1) Ifjúsági információs pont szolgáltatás, illetve azok hálózatának
kialakítása közösségi terekben a gyermekek és fiatalok szolgáltatásokhoz
való hozzáférésének biztosítása érdekében (kizárólag a 4), az 5) és a 9)
pontban jelzett tevékenységgel együtt pályázható);
2) Ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatás kialakítása elsősorban az
5000 fő lakosságszám feletti településeken/városrészeken/kerületekben
(kizárólag a 4), az 5) és a 9) pontban jelzett tevékenységekkel együtt
pályázható);
3) Meglévő ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatás fejlesztése
elsősorban az 5000 fő lakosságszám feletti
településeken/városrészeken/kerületekben (kizárólag a 4), az 5) és a 9)
pontban jelzett tevékenységekkel együtt pályázható);
4) Egyéni és közösségi kompetenciákat fejlesztő programok, melyek ifjúsági
információs és tanácsadó szolgáltatáshoz vagy közösségi terekhez kötődően
valósulnak meg (kizárólag a 9) pontban jelzett tevékenységekkel együtt
pályázható);
5) Értékteremtő szabadidős komplex programok, melyek ifjúsági információs
és tanácsadó szolgáltatáshoz vagy közösségi terekhez kötődően valósulnak
meg (kizárólag a 4.), a 9) pontban jelzett tevékenységekkel együtt
pályázható);
6) Ifjúságsegítői feladatokat ellátó szakemberek foglalkoztatása közösségi
terekben (kizárólag a 4), az 5) és a 9) pontban jelzett tevékenységekkel
együtt pályázható);
7) Felkereső jellegű ifjúságsegítői tevékenységen alapuló programok
megvalósítása (kizárólag a 4), az 5) és a 9) pontban jelzett
tevékenységekkel együtt pályázható);
8) Kortárs segítő programok megvalósítása (kizárólag a 4), az 5) és a 9)
pontban jelzett tevékenységekkel együtt pályázható);
b. Önállóan nem támogatható tevékenységek
9) A projekt során megvalósuló programokhoz, szolgáltatásokhoz kapcsolódó
módszertanok kidolgozása (önálló tevékenységként nem, csak az 1-8.
tevékenység valamelyikével együttesen valósítható meg);
10) A célcsoporttal közvetlenül foglalkozó szakemberek, önkéntesek
programra, szolgáltatásokra való felkészítése szemináriumok keretében
(önálló tevékenységként nem, csak az 1-8. tevékenység valamelyikével
együttesen valósítható meg);
11) Az ifjúsági intézmények és szolgáltatások kistérségi, megyei,
regionális szintű területi, illetve szakterületi szakmai hálózatainak
kialakítása (önálló tevékenységként nem, csak az 1-8. tevékenység
valamelyikével együttesen valósítható meg);
12) Ágazatközi együttműködések kialakítása, kiterjesztése (önálló
tevékenységként nem, csak az 1-8. tevékenység valamelyikével együttesen
valósítható meg);
13) Projektmenedzsment tevékenység (önálló tevékenységként nem, csak az
1-8. tevékenység valamelyikével együttesen valósítható meg);
14) A projekt céljainak megvalósítását közvetlenül szolgáló eszközök
beszerzése, valamint helyiség funkcióváltásához kapcsolódó felújítás
(önálló tevékenységként nem, csak az 1-8. tevékenység valamelyikével
együttesen valósítható meg);
15) Tájékoztatással és a kötelező nyilvánossággal kapcsolatos tevékenységek
(önálló tevékenységként nem, csak az 1-8. tevékenység valamelyikével
együttesen valósítható meg).
Amennyiben a pályázó a támogatható tevékenységek körében felsorolt
programok bármelyikét képzés vagy tréning formájában kívánja megvalósítani,
úgy a 2001. évi Cl. felnőttképzésről szóló törvény szerint
intézmény-akkreditációval rendelkező felnőttképzést folytató intézmény
végezheti.

Tájékoztatás, nyilvánosság
A projektgazda a projekt megvalósítása során köteles a hatályos
jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági
kötelezettségeknek eleget tenni, a projektről és a támogatásról az ott
meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani. A tájékoztatásra
és nyilvánosságra vonatkozó követelményeket a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
http://www.nfu.hu honlapjáról letölthető "Kedvezményezettek tájékoztatási
kötelezettségei" című dokumentum, valamint az "Arculati Kézikönyv"
tartalmazza.
A projektgazda a projekt megvalósítása során a fentiekben hivatkozott
"Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei" című dokumentumban
szereplő III. számú kommunikációs csomagot köteles megvalósítani, valamint
a "D" típusú emlékeztető táblát köteles elhelyezni a projekt
megvalósításának helyszínén/helyszínein.
Az ifjúsági információs pont szolgáltatásra, az ifjúsági információs és
tanácsadó szolgáltatásra, az egyéni és közösségi kompetenciákat fejlesztő
programokra és az értékteremtő szabadidős komplex programokra, illetve az
azokat befogadó, és/vagy azok keretéül szolgáló a közösségi térre, továbbá
a kidolgozott módszertanra vonatkozó feltételek a pályázati útmutató 17.
számú mellékletében találhatók.
Kötelezően megvalósítandó tevékenységek, beszerzések
A projektek során a Cl.- és pont a.) 4.) és b.) 9.) pontjaiban megjelölt
tevékenység megvalósítása kötelező.
Projekt területi korlátozása
Jelen pályázati felhívásra nem vonatkozik.
D. PÉNZÜGYI FELTÉTELEK ÉS ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK Támogatás formája
Vissza nem térítendő támogatás. Támogatás mértéke
A támogatás mértéke maximum az összes elszámolható költség 100%-a.
Támogatás összege
A jelen pályázat ifjúságügyi komponensének keretében elnyerhető támogatás
mértéke: minimum 10 millió Ft, de maximum 20 millió Ft.
E. kiválasztási kritériumok
A pályázatok elbírálása a pályázati dokumentáció részét képező pályázati
útmutatóban közzétett jogosutsági, formai, szakmai és pénzügyi szempontok
alapján történik.
F. adminisztratív információk
A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje
A pályázat magyar nyelven, kizárólag a pályázati adatlapon nyújtható be,
mind a papír alapú, mind az elektronikus formában való kitöltésnél. A
projekt adatlap sem formájában, sem alakjában nem változtatható.
Kézzel írott pályázatok feldolgozására nincs lehetőség. Amennyiben
elektronikus formában történik a pályázat benyújtása a projekt adatlap
kitöltése kizárólag a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által rendszeresített
kitöltő program alkalmazásával történhet. A kitöltő program letölthető a
http://www.nfu.hu honlapról.
A pályázatot 2 példányban (l eredeti és l másolat), valamint további l
elektronikus példányban (kizárólag CD/DVD lemezen), zárt csomagolásban,
ajánlott küldeményként vagy gyorspostai szállítás igénybevételével a
következő címre kell beküldeni:
     Társadalmi Megújulás Operatív Program Kódszám: TAMOP-5.2.5/08/1/B
                          Közreműködő Szervezet:
         ESZA Európai Szociális Alap Nemzeti Programirányító Iroda
                  Társadalmi Szolgáltató Kht. (ESZA Kht.)
                       1385 Budapest, Postafiók 818.
Amennyiben a pályázatot csomagként kívánja feladni, a csomagon az "ESZA
Európai Szociális Alap Nemzeti Programirányító Iroda Társadalmi Szolgáltató
Kht. (ESZA Kht.) 1385 Budapest, Rb.: 818" raktárbérleti címzést kell
feltüntetni.
Kérjük, hogy a CD/DVD lemez tokján jól láthatóan tüntesse fel a Pályázati
Felhívás kódszámát (TAMOP-5.2.5/08/1/B), a pályázó nevét és címét. Kérjük,
ellenőrizze a kitöltött adatokat, illetve győződjön meg a kitöltés
sikerességéről, az adathordozó épségéről!
A nyomtatott és elektronikus formában benyújtott projekt adatlapban és az
egyes mellékletekben található eltérés esetén a nyomtatott és cégszerűen
aláírt példány tekintendő hitelesnek, azzal, hogy a nyomtatott és az
elektronikus formájú projekt adatlap, és az egyes mellékletek
megegyezőségéről a pályázó köteles gondoskodni.
A pályázatok benyújtása 2008. június 20-tól 2008. augusztus 10-ig
lehetséges. A pályázatok benyújtása és elbírálása szakaszos.



További információk a(z) Palyazatok levelezőlistáról