[Pályázatok] Innovatív, kísérleti foglalkoztatási programok - A komponens / TÁMOP 1.4.3-08/1

palyazatok at lists.ghost.hu palyazatok at lists.ghost.hu
2009. Jún. 17., Sze, 08:50:56 CEST


Cím: Innovatív, kísérleti foglalkoztatási programok - A komponens / TÁMOP
1.4.3-08/1
Kiíró: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Határidő: 2009. 07. 30.
Pályázhat: - Jogi személyiségű nonprofit szervezetek (KSH 5.) közül:
- egyesület (KSH 52.)
- köztestület (KSH 54.)
- egyházi intézmény (KSH 55.)
- alapítvány (KSH 56.), közalapítvány (KSH 561)
- közhasznú társaságok (KSH 57)
- 2007. július 1-jét követően közhasznú társaság jogutódjaként létrejött
nonprofit gazdasági társaságok (KSH599, KSH69)
- Nonprofit gazdasági társaságok (KSH599, KSH69)
- egyesülés (KSH 591),
- Központi költségvetési szerv és intézményei (KSH 31)
- Helyi önkormányzati költségvetési szervezet és intézménye (KSH 32)
-------------------------
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS
                                     a
              Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében
        Innovatív, kísérleti foglalkoztatási programok -A komponens
                                 Kódszám:
                             TÁMOP 1.4.3-08/1

A. A TÁMOGATÁS CÉLJA, RENDELKEZÉSRE ÁLLÓ FORRÁS
Alapvető cél
Az intézkedés előzménye az EQUAL Közösségi Kezdeményezés magyarországi
programja (továbbiakban: EQUAL Program), amelynek keretében a
munkaerőpiachoz kapcsolódó hátrányos megkülönböztetés és egyenlőtlenségek
csökkentését célzó innovatív kísérleti projektek valósultak meg. Az EQUAL
program talán legfontosabb alapelve, az innováció lehetőséget biztosít
teljesen új vagy máshol sikeresen alkalmazott módszerek kipróbálására és
átvételére. A folyamatosan változó munkaerő-piaci helyzetben nagy igény van
olyan újszerű, innovatív eszközökre, szolgáltatásokra és módszerekre,
amelyek a szükségleteket rugalmas módon képesek kielégíteni, és amelyek a
gyakorlati tesztelést követően beépíthetőek a munkaerő-piaci szereplők napi
gyakorlatába, a foglalkoztatáspolitika eszköztárába. Szükséges, hogy az
EQUAL Program végrehajtása során szerzett tapasztalatok és eredmények
elterjesztése és beépítése a gyakorlat és szakpolitika főáramába
biztosított legyen.
Ezt fogalmazza meg alapelvként az Európai Parlament és a Tanács
1081/2006/EK rendelete is: "...Az EQUAL közösségi kezdeményezés új
tanulságokkal szolgált, különösen a helyi, regionális, nemzeti és európai
intézkedések kombinációja tekintetében. Ezeket a tanulságokat be kell
építeni az ESZA által nyújtott támogatásba."
Különösen fontos a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben élő, gyenge
munkaerő-piaci pozíciókkal bíró tartósan munkanélküli, alacsony képzettségű
emberek számára képzést, és foglalkoztatást kínáló komplex programok
bevezetése. Ezért kiemelkedő jelentőségű, hogy ezekben a térségekben
lehetőséget biztosítsunk kísérleti programok támogatására.
Azt, hogy mely célcsoportok, vagy szolgáltatás-típusok tekintetében
célszerű innovatív foglalkoztatási kezdeményezéseket támogatni, az egyes
térségek eltérő munkaerő-piaci kihívásai alapján kell meghatározni,
figyelembe véve a lisszaboni stratégia hazai végrehajtására vonatkozóan a
nemzeti akciótervben kijelölt irányokat is.
A 2007-2008. évi akcióterv mindezeket figyelembe véve határozta meg azt a
három témát, amelyekhez kapcsolódóan e konstrukció keretében innovatív
kezdeményezések támogatására kerül sor.
Jelen pályázati körben az alábbi három téma valamelyikéhez kapcsolódóan
lehet a 33 leghátrányosabb helyzetű kistérségben megvalósítandó kísérleti
kezdeményezést benyújtani:
1. téma: munkanélküli és inaktív személyek munkaerő-piaci integrációját
segítő innovatív elemeket, módszereket tartalmazó projektek megvalósítása
2. téma: A nyílt munkaerő-piaci integrációt, illetve a munkahely
megtartását segítő innovatív kezdeményezések a megváltozott munkaképességű
személyek foglalkoztatása érdekében,
3. téma: Fenntartható szolgáltatási és foglalkoztatási modellkísérletek a
szociális gazdaságban.
Rendelkezésre álló forrás
A felhasználható, rendelkezésre álló keretösszeg 2,5 milliárd forint.
A rendelkezésre álló keretösszeg csak a leghátrányosabb helyzetű
kistérségek területén megvalósuló projektekre fordítható.
B. PÁLYÁZÓK KÖRE
Jogi forma
Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek pályázhatnak
főpályázóként (KSH besorolással):
- Jogi személyiségű nonprofit szervezetek (KSH 5.) közül:
- egyesület (KSH 52.)
- köztestület (KSH 54.)
- egyházi intézmény (KSH 55.)
- alapítvány (KSH 56.), közalapítvány (KSH 561)
- közhasznú társaságok (KSH 57)
- 2007. július 1-jét követően közhasznú társaság jogutódjaként létrejött
nonprofit gazdasági társaságok (KSH 599, KSH 69)
- Nonprofit gazdasági társaságok (KSH 599, KSH 69)
- egyesülés (KSH 591),
- Központi költségvetési szerv és intézményei (KSH 31)
- Helyi önkormányzati költségvetési szervezet és intézménye (KSH 32)
Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek lehetnek konzorciumi
partnerek (KSH besorolással):
- Jogi személyiségű nonprofit szervezetek (KSH 5.) közül:
- egyesülés (KSH 591),
- egyesület (KSH 52.)
- köztestület (KSH 54.)
- egyházi intézmény (KSH 55.)
- alapítvány (KSH 56.), közalapítvány (KSH 561)
- közhasznú társaságok (KSH 57)
- 2007. július 1-jét követően közhasznú társaság jogutódjaként létrejött
nonprofit gazdasági társaságok (KSH 599, KSH 69)
- Nonprofit gazdasági társaságok (KSH 599, KSH 69)
- vállalkozások (jogi személyiséggel rendelkező és nem rendelkező
vállalkozások):
- Jogi személyiségű gazdasági társaságok (KSH 111, 113)
- Jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok (KSH 211, 212)
- Központi költségvetési szerv és intézményei (KSH 31)
- Helyi önkormányzati költségvetési szervezet és intézménye (KSH 32)
- Többcélú kistérségi tárulások (KSH 366)
Jelen pályázat keretében nyertes projekt kedvezményezettje nem kaphat
támogatást és jogi személyként (pl. szolgáltatóként) nem létesíthet
jogviszonyt az intézkedés keretében kedvezményezett más szervezetekkel,
illetve konzorciumokkal.
A pályázati konstrukcióban elvárt, hogy a konzorciumi partnerek ne csak
formális társulást hozzanak létre, hanem valós együttműködés valósuljon meg
közöttük a projekt valamennyi szakaszában (projekt előkészítés,
megvalósítás, utánkövetés).
C. PÁLYÁZAT TARTALMA
Támogatható tevékenységek köre
A konstrukció keretében minden olyan tevékenység támogatható, amelyet az
uniós és a hazai szabályok lehetővé tesznek, és amelyek illeszkednek a
konstrukció céljaihoz. A konstrukció céljaihoz való illeszkedés vizsgálata
során az alábbiakat kell figyelembe venni.
1. téma: munkanélküli és inaktív személyek munkaerő-piaci integrációját
segítő innovatív programok megvalósítása
Az 1. téma keretében olyan kezdeményezések támogathatók, amelyek az
érintett kistérségekben élő emberek munkaerő-piaci helyzetének a javítására
irányulnak, például az alábbiak révén:
- A nyílt munkaerőpiacra átvezető foglalkoztatási programok megvalósítása;
- Foglalkoztathatóság javítása integrált szolgáltatásokkal (képzés,
készségfejlesztés, mentálhigiénés szolgáltatások);
- Olyan szolgáltatások kialakítása, illetve továbbfejlesztése, amelyek a
munkanélküliség és az azzal összefüggő egyéb problémák kezelésére a család
egészére irányulóan, illetve az egyéni problémákra egyaránt keresnek
megoldásokat, figyelembe véve, hogy a szülő munkanélkülisége a család többi
tagjainak helyzetét is befolyásolja;
- A tartósan munkanélküliek, és a pályakezdő fiatalok munkaerő-piaci
beilleszkedésének segítése;
- Szakképzettséggel nem rendelkező munkanélküli vagy inaktív emberek
szakmai képzése (szükség esetén az alapiskolai végzettség megszerzésére
irányuló felzárkóztató képzéssel kiegészítve);
- Rugalmas, gyakorlat-orientált képzési módszerek kialakítása, kipróbálása,
adaptálása;
- Az egyéni szükségletekre, képességekre fókuszáló oktatás és tanácsadás,
mely az egyén aktív tanulását segíti elő;
- Szociális támogató szolgáltatások biztosítása a képzésben résztvevők
számára;
- Alacsony iskolai végzettségű munkavállalók alapkészségeinek fejlesztése,
élethosszig tartó tanulásban való részvételük elősegítése;
- A munkaerőpiacra hosszabb szünet után visszatért nők készségeinek és
ismereteinek megújítása, új ismeretek elsajátítása;
- Helyi mikrovállalkozások fejlesztése;
- Munkaerő-piaci, humánerőforrás-fejlesztési, vállalkozás-fejlesztési
szolgáltatások nyújtása a hátrányos helyzetű csoportokra irányuló,
célcsoport-specifikus, újszerű szolgáltatási elemekkel;
- A munkáltatók felkészítése a munkaerő-piaci diszkrimináció által érintett
munkavállalók foglalkoztatására újszerű, befogadó munkahelyi gyakorlatok,
nem-diszkriminatív eljárások kidolgozásával és működtetésével;
- Az újonnan munkába állók munkahelyi befogadását támogató szolgáltatások
kialakítása (például munkahelyi mentor stb.);
- Munkaadók antidiszkriminációs képzése és a figyelem felkeltése;
- Alkalmi/szezonális munkák összekapcsolására épülő, folyamatos
foglalkoztatási lehetőséget biztosító munkavégzési formák kialakítása,
- Innovatív munkaszervezési formák (pl. munkakör-rotáció stb.) bevezetése;
- A munkanélküliség által veszélyeztetett vagy hanyatló ipari ágazatokban
dolgozó munkavállalók képzésének, átképzésének támogatása;
- Olyan újszerű, befogadó humán-erőforrás gazdálkodási gyakorlatok
kialakítása, melyek hozzájárulnak az idősebb munkavállalók
foglalkoztathatóságának és alkalmazkodóképességének javításához;
- Új technológiák, eljárások alkalmazásához kapcsolódó képzések;
- A munkáltatók idősebb munkavállalókkal kapcsolatos attitűdjének
befolyásolása;
- A munkavégző-képesség megőrzésével kapcsolatos szolgáltatások
biztosítása;
- Mikrovállalkozások, közösségi vállalkozások inkubálása, fejlődésének
támogatása;
- Nemzetközi együttműködés, tapasztalatcsere.
2. téma: A nyílt munkaerő-piaci integrációt, illetve a munkahely
megtartását segítő innovatív támogatások a megváltozott munkaképességű
személyek foglalkoztatása érdekében
A 2. téma keretében kísérleti programként olyan modellek kidolgozása és
kipróbálása támogatható, amelyek:
- Ösztönzik és segítik az elhelyezkedést, illetve a munkahely megőrzését;
- Érdekeltté teszik a munkáltatót a megváltozott munkaképességű személyek
integrált (nem védett) formában történő foglalkoztatására;
- Segítik a munkáltató foglalkozási rehabilitációs feladatainak ellátását,
fejlesztik a megváltozott munkaképességű személyek munkavégző-képességét
például a következő tevékenységeken keresztül:
- Rugalmas, gyakorlatorientált és a különböző megváltozott munkaképességű
emberek igényeihez alkalmazkodó szakképzési módszerek kialakítása,
adaptálása,
- Új technológiák alkalmazásához kapcsolódó képzések támogatása,
- A megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásával és nyílt
munkaerőpiacra való belépésének segítésével kapcsolatos szakmai módszertan
továbbfejlesztése, új módszerek kidolgozása, kipróbálása;
- A foglalkozási rehabilitáció területén dolgozó szakemberek képzéséhez,
továbbképzéséhez szükséges új tananyagok kidolgozása, kipróbálása,
alkalmazása
- mikrovállalkozások, közösségi vállalkozások inkubálása, fejlődésének
támogatása;
- nemzetközi együttműködés, tapasztalatcsere.
Mentális károsodással élőknél a kezelőorvos és a foglalkozás-egészségügyi
szakellátás együttes véleményezése indokolt az esetleges állásba helyezési
szolgáltatások igénybevételéhez.
3. téma: Fenntartható szolgáltatási és foglalkoztatási modellek a szociális
gazdaságban
- Fenntartható munkalehetőség teremtése az alacsony végzettségű és tartósan
munka nélkül lévő embereknek;
- Helyi közösségi és személyi szolgáltatások fejlesztése;
- A nem regisztrált munkavégzés visszaszorítására irányuló tevékenységek,
- munka és családi élet összehangolását segítő rugalmas és fenntartható
szolgáltatások fejlesztése;
- nemzetközi együttműködés, tapasztalatcsere.
Mindhárom téma esetében általános feltétel, hogy a projekteknek
biztosítania kell, hogy a projektekbe bevont célcsoport tagok az Állami
Foglalkoztatási Szolgálat számára kifejlesztett on-line nyilvántartási
rendszerbe a projekt zárásáig bekerüljenek, mint a TÁMOP 1.4.3 pályázati
program résztvevő. (ez nem álláskeresőként történő regisztrációt jelent)
Csak olyan célcsoporttag vonható be, aki más, támogatott projektben
egyidejűleg nem vesz részt!
Projekt területi szűkítése
A projektnek a kedvezményezett térségek besorolásáról szóló 311/2007. (XI.
17.) Korm. Rendelet 2. sz. mellékletében felsorolt 33 komplex programmal
segítendő leghátrányosabb helyzetű kistérség valamelyikében kell
megvalósulnia.
D. PÉNZÜGYI FELTÉTELEK
Támogatás formája
Vissza nem térítendő támogatás.
Jelen pályázati konstrukció keretében a közösségi állami támogatási
szabályok értelmében vett vállalkozásoknak nyújtott támogatások a Szerződés
87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös
piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló 800/2008/EK bizottsági
rendelet (HL L sorozat 214. szám, 2008.08.09) (általános csoportmentességi
rendelet) alapján
- regionális beruházási és foglalkoztatási támogatásnak,
- újonnan létrehozott kisvállalkozások részére nyújtott támogatásnak,
- a kkv-k részére tanácsadáshoz nyújtott támogatásnak,
- a kkv-k vásárokon való részvételéhez nyújtott támogatás,
- képzési támogatásnak,
- a hátrányos helyzetű illetve megváltozott munkaképességű munkavállaló
felvételéhez bértámogatás formájában nyújtott támogatásnak,
- a fogyatékkal élő munkavállalók foglalkoztatása többletköltségeinek
ellentételezésére nyújtott támogatásnak,
illetve
- az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. és 88. cikkének a csekély
összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2006. december 15-i
1998/2006/EK bizottsági rendelet (HL L 379/5, 2006.12.28.) alapján csekély
összegű (de minimis) támogatásnak,
valamint
- az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 86. cikke (2) bekezdésének az
általános gazdasági érdekű szolgáltatások működtetésével megbízott
vállalkozásoknak közszolgáltatásért járó ellentételezés formájában megítélt
állami támogatásokra történő alkalmazásáról szóló 2005/842/EK bizottsági
határozat (HL L 312/67., 2005.11.29.) alapján közszolgáltatás
ellentételezésére nyújtott támogatásnak minősülnek.
A kedvezményezett választása alapján minősülhet valamennyi tevékenységhez
nyújtott támogatás csekély összegű (de minimis) támogatásnak is.
Támogatás mértéke
A projekt elszámolható összes költségének 100%-a.
Amennyiben a projekt megvalósításában a közösségi állami támogatási
szabályok értelemében vett vállalkozás is részt vesz és a támogatás az EK
rendelet 87-88. cikke alapján állami támogatásnak minősül.
Támogatás összege
A jelen pályázat keretében elnyerhető támogatás mértéke minimum 60 millió
Ft, maximum 200 millió Ft lehet.
E. KIVÁLASZTÁSI KRITÉRIUMOK
A pályázatok elbírálása a pályázati dokumentáció részét képező pályázati
útmutatóban közzétett jogosultsági, formai, szakmai és pénzügyi szempontok
alapján történik.
A pályázatok benyújtása és elbírálása kétfordulós eljárás szerint történik.
F. ADMINISZTRATÍV INFORMÁCIÓK
A pályázatok benyújtásának módja, helye és határideje
A pályázatot 3 példányban (1 eredeti és 2 másolat), valamint további 1
elektronikus példányban (kizárólag CD lemezen), zárt csomagolásban,
ajánlott küldeményként vagy gyorspostai szállítás igénybevételével a
következő címre kell beküldeni:
                   Társadalmi Megújulás Operatív Program
                        Kódszám: TÁMOP-1.4.3-08/1/A
              Innovatív, kísérleti foglalkoztatási programok
                          Közreműködő Szervezet:
                ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
                       1385 Budapest, Postafiók 818
Amennyiben a pályázatot csomagként kívánja feladni, a csomagon a "ESZA
Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. (ESZA Nonprofit Kft.) 1134 Budapest,
Váci út 45. "C" épület címzést kell feltüntetni.
Kérjük, hogy a CD lemez tokján jól láthatóan tüntesse fel a Pályázati
Felhívás kódszámát (TÁMOP-1.4.3.-08/1 A komponens Innovatív, kísérleti
foglalkoztatási programok), a pályázó nevét és címét. Kérjük, ellenőrizze a
kitöltött adatokat, illetve győződjön meg a kitöltés sikerességéről, az
adathordozó épségéről!
A nyomtatott és elektronikus formában benyújtott projekt adatlapban és az
egyes mellékletekben található eltérés esetén a nyomtatott és cégszerűen
aláírt példány tekintendő hitelesnek, azzal, hogy a nyomtatott és az
elektronikus formájú projekt adatlap, és az egyes mellékletek
megegyezőségéről a pályázó köteles gondoskodni.
A nyomtatott és aláírt adatlap és egyes mellékletek közötti eltérés esetén
az adatlapon szereplő információ tekintendő hitelesnek, az adatlapon
szereplő információ kerül figyelembe vételre az értékelés során.
A pályázatok benyújtása 2009. június 25-től, 2009. július 30-ig lehetséges.
A pályázati kiírással kapcsolatos további dokumentumok a (http://www.nfu.hu
) honlapról tölthetőek le. További felvilágosítás az nfu at nfu.gov.hu e-mail
címen, illetve a 06-40/638-638 telefonszámon kapható.



További információk a(z) Palyazatok levelezőlistáról